collectie design bookcovers
Omslag van 2002 agenda van Redstone Press, Londen. Sublieme Combinatie van cijfers, lettertype en kleuren. Over de ontwerper, Julian Rothenstein, schreef de Weekend Telegraph: ‘He favours bold layouts and flat muted colours reminiscent of Russian Constructivism. He manages to convey a certain nostalgia and respect for the past while being at the same time fresh, unpredictable and modern.’
De layouts van zijn jaarlijks nieuwe agenda’s met foto’s en illustraties zijn elk jaar weer van hoog niveau. Onmisbaar.
Aparte categorie design van uitsluitend hoofdletters. Uit mijn verzameling typografische covers. On the Shortness of Life Over de kortheid van het leven, van Seneca. Design: Phil Baines for the Great Ideas series, 2004. Uitgever: Penguin Books.
Zeldzaam voorbeeld van een cover met gecentreerde uitsluitend kapitale letters. Ook omdat het klassieke literatuur betreft doen de letters des te meer denken aan de oudheid, als toegepast in een marmeren grafsteen gebeitelde reliëf tekst, maar het vaaglijke en kinderlijke snoepkleurtje van de cover werkt als tegengewicht ten opzichte van de associatie met het graf, waardoor het geheel een verfrissend evenwicht krijgt.
Lachapelle Soms kan een boekomslag in essentie simpel uitsluitend langs de weg van typografie opgelost worden, dat wil zeggen zonder fotografie, tekening, weergave van een schilderij of ander uitgesproken beeldmateriaal, de letters vormen dan het beeldende element op het platte vlak.
Hier een uniek sterk voorbeeld. Dit boek van de Amerikaanse fotograaf David LaChapelle koste in het jaar van de eerste editie, 2006, trouwens maar 1,500, gebonden, 600 pagina’s dik, 345 x 500 mm. Gelimiteerde oplage: 2500. De onmisbaar geworden Duitse uitgever (Taschen) meldde toen dat per 1 januari 2007 de verkoopprijs steeg naar 2.000,-. En wat het nu kost, anno 2013?
The Big Book of Breasts een curieuze klassieker op het gebied van de Commerciële Massacultuur, categorie natuurlijke borsten zonder siliconen, lijvig fotoboek, samengesteld door de editor Diana Hanson, uitg. Taschen. Verrijkt met wat Hanson in een promotiefilmpje noemt ‘diepgaande interviews’ met de uiterst zwaar geboezemde dames, die geenszins klagen over hun enorme borstenomvang. De cover heeft een vette plastic laag die een vertroebelend effect geeft, maar als hoes verwijderd kan worden. Een nogal gekunstelde vondst van de ontwerper, die heeft gedacht dat de borsten met troebele zicht iets mysterieus krijgen?
Oliver Sacks essaybundel, prachtige titel: The Mind’s Eye die meteen de thematiek van de essays prijsgeeft: de dwaalwegen van de geest, de wanen en illusies, idee-fixen en dergelijke, de breinonderzoeker Sacks heeft de analyse van deze afwijkingen tot zijn specialiteit gemaakt. Typografisch is de lay-out van een oogtest een klassiek design van grote letters en kleine letters, small, medium, extra large, op zwart wit. De eenvoud ervan is decennia lang overeind gebleven, heeft het kriskras-achtige program van het postmodernisme overleeft. De designer van Sacks boek heeft dat klassieke testmodel van de opticien voor ogen gehad toen hij deze grappige toepassing bedacht. De letters lijken door druppels oogvocht vervaagd, of vervaagd door regendruppels op de bril.
Gedurfd design, felle kleuren, ongebruikelijke keuzes. Uit mijn archief collectie typografische covers: Hypertext. The Convergence of Critical Theory And Technology. Inmiddels klassiek geworden essays over poststructualistische denkers als Derrida, Barthes en Lyotrad, geschreven door de hoogleraar Letterkunde en Kunstgeschiedenis George P. Landow, Brown University, Verenigde Staten. Uitgave: Baltimore and London, 1992, The John Hopkins University Press.
Ik houd van typografische cover. De opzet van de gigantische smalle letters versus kleine lettertjes en kleine zwevende marginale afbeeldinkjes, dat in samenspel met het opvallende coloriet, laat niets te raden, het is een directe hint naar de inhoud van het boek.
Albert Camus Grafische cover uitgeverij Vintage Books & Anchor Books. ‘Every act of rebellion expresses a nostalgia for innocence and an appeal to the essence of being.‘ Albert Camus, The Rebel: An Essay on Man in Revolt. Promotietekst: ‘By one of the most profoundly influential thinkers of our century, The Rebel is a classic essay on revolution. For Albert Camus, the urge to revolt is one of the “essential dimensions” of human nature, manifested in man’s timeless Promethean struggle against the conditions of his existence, as well as the popular uprisings against established orders throughout history. And yet, with an eye toward the French Revolution and its regicides and deicides, he shows how inevitably the course of revolution leads to tyranny. As old regimes throughout the world collapse, The Rebel resonates as an ardent, eloquent, and supremely rational voice of conscience for our tumultuous times. Translated from the French by Anthony Bower. Marked the 100th anniversary of Camus’s birth.’
Een van de krachtigste en overrompelend suggestief getekende gezichten die ik ken is afkomstig van de Franse Maestro Topor, zie illustratie © Roland Topor op de cover. De vuistslag slaat als een krater veroorzakende bom in het gezicht. Die beukt erin. Dat is iets anders dan een oorvijg. De illustratie vormt de cover (ontworpen door Dick Bruna) van het boek dat in mijn persoonlijke toptien van literaire curiosa staat: Roland Topor. Verhalen en tekeningen , uitgegeven door A.W Bruna & Zoon, in de serie Grote Beren, 1968. Topor was behalve een meesterlijke tekenaar ook een fantasierijke absurdistische verteller. Wie niet kent het geestige korte verhaaltje De koningin neuken. Over een bezeten ventje dat een idee-fixe heeft: de koningin neuken. Hij gaat naar haar op zoek, vindt haar, neukt haar en vertrekt terug naar huis: ‘Ja, iedereen wil de koningin wel neuken, maar met haar trouwen, homaar.’
Russische Mannen
Grappige sterke bookcover van de Russische uitgave van Viktor Jerofejevs prozabundel getiteld Mannen. Het boek verschijnt medio oktober 2007 in het fonds van de sympathieke nieuwe Rotterdamse uitgeverij Douane.
De fallische symboliek speelt een belangrijke rol in het gehele oeuvre van Jerofejev. Daarom is de cover goed getroffen. Satirisch design. Drijft de spot met de machtwellust in machowereld. Het beeld is uitgebalanceerd, heeft in typografisch opzicht misschien een vlekje want de leesbaarheid van de naam van de auteur is niet ideaal.